DĖMESINGAS ĮSISĄMONINIMAS (MINDFULNESS) - MODERNIOSIOS PSICHOLOGIJOS TERAPINĖ PRAKTIKA
...
Atskirta nuo bet kokios religijos, mokomoji, turinti stiprų psichoterapinį potencialą bei padedanti susitvarkyti su modernaus gyvenimo iššūkiais, praktika
Mindfulness kontekste - formalios ir neformalios meditacinės praktikos, vadinamos dėmesingo įsisąmoninimo meditacija
Tai įsisąmoninimas kai tam tikru būdu sukoncentruojam dėmesį: tikslingai, į esamą momentą, neteisiant ir nevertinant
Mokymosi tikslas - per struktūriškai atliekamas pratybas natūraliai įdiegti į kasdieninį žmogaus gyvenimą didesnį adaptyvumą ir funkcionalumą suteikiančius ir lavinančius įgūdžius
Metodas milžinišku greičiu išplito JAV, Europoje ir pasaulyje, efektyvumas įrodytas gausybe mokslinių tyrimų daugelio sutrikimų atveju, mažinant stresą, nerimą, kentėjimą nuo lėtinių ligų ir įvairiame kontekste: didelėse įmonėse ir korporacijose, mokyklose, ligoninėse, kalėjimuose, mažą išsilavinimą turintiems ir mažas pajamas gaunantiems, suaugusiems, vaikams ir pan.
Šios praktikos mokosi įvairaus amžiaus ir išsilavinimo žmonės - nuo karių, mokytojų, gydytojų... iki Britanijos parlamentarų. JAV, Airijoje ir kt. šalyse šios praktikos įtauktos į mokymosi programas. Kaip „ekologiškas” tapo nauja kryptimi maistui, taip mindfulness tapo nauja kryptimi protui
ŽMONĖS, SUKŪRĘ METODĄ
Mindfulness (lietuviškai – dėmesingu įsisąmoninimu) grįstas streso valdymo metodas buvo sukurtas 1979 m. amerikiečio Jon Kabat-Zinn, kuris daug metų tyrinėjo budistines praktikas ir jų poveikį emocinėms būsenoms, ypač stresui, taip pat žmogaus imuninei sistemai, ligų eigai.
J. Kabat-Zinn‘as labai sėkmingai sujungė rytų patirtį ir vakarų mediciną, ir sukūrė savitą programą, kaip išsiugdyti įgūdį gyventi „mindfulniškiau“, t. y. labiau dėmesingai – įsisąmoninant, suvokiant ir priimant realybę, būnant „čia ir dabar“, neskubant spręsti, o tiesiog išgyvenant patirtį.
Vėliau Z. Segal‘as, M.Wiliams‘as ir J. Teasdal‘as sukūrė įsisąmoninmu grįstą kognityvinę elgesio terapiją - šiuo metu pasirinkimas Nr.1 pasaulyje depresijos atkryčiams valdyti.
Pilnaprotavimu grįstas streso valdymas (MBSR)
Pilnaprotavimu grįsta kognityvinė terapija (MBCT)
Depresijos atkryčio prevencija
Pilnaprotavimu grįsta tėvystė, motinystė
Pilnaprotaujantis valgymas
Pilnaprotavimo mokymas organizacijose
MOKYMASIS REMIASI TRIMIS PAGRINDINIAIS ELEMENTAIS
Dėmesingo įsisąmoninimo ugdymas, naudojant formalias praktikas - kūno skenavimo, sėdėjimo, kvėpavimo ir kt. meditacijas, neformalias - įprastoje kasdieninėje veikloje atitinkamai vaikštant, valgant, bendraujant ir kt.
Požiūrio į gyvenimą, pasižyminčio geranoriškumu, smalsumu ir noru būti esame momente su atsirandančiomis patirtimis, ugdymas
Žmogaus pažeidžiamumo suvokimas - suprasti, įsisavinti ir naudoti tą faktą, kad nors skausmas ir diskomfortas yra neatskiriam žmogiškos egzistencijos dalis, yra būdų kaip neįsitraukti į įprastą reagavimą